Nog eentje dan voor vandaag. Een gefeliciteerd met je nieuwe huis taart 2013!

Hoi opnieuw. Deze blogs zijn leuk om te schrijven, is weer eens wat anders dan reviews en geeky dingen.

Dus, een vriendin van mij is onlangs verhuisd en ik vind het dan altijd moeilijk om met een leuk cadeau idee te komen. Dus heb ik bij haar vriend geïnformeerd over een taart en welke smaken. Antwoord: appeltaart of chocoladetaart.

Dit ga je niet geloven, maar ik kan dus geen appeltaart bakken! Echt, cupcakes, meerdere lagen, moeilijk beslag is geen enkel probleem. Maar een simpele appeltaart. Nope! En voordat iedereen gelijk tips en trucs geeft. Ik heb de hoop opgegeven en zal geen appeltaarten meer bakken. Eventueel een appelcake of een appelcrumble wel, maar appeltaarten laat ik voortaan aan mijn moeder over.

Dus het werd een chocoladetaart. En omdat ik al zoiets met mijn verjaardag had gemaakt, wilde ik dus een taart net effe iets anders.

DSC_0015

Dit keer geen kant en klare bakmix maar zelf gemaakte mix voor chocolade biscuitdeeg. Omdat het recept origineel voor een grote taart was die je dan vervolgens doormidden snijdt, heb ik het recept aangepast zodat ik weer drie afzonderlijke taarten kon bakken. (ik vind dit overigens makkelijker dan een taart doormidden snijden, dat wordt in mijn geval altijd scheef namelijk)

Ook wilde ik wat spelen met de vulling. Als eerste stap heb ik dus drie afzonderlijke taarten gebakken en de toppen eraf gesneden. Hierna weer mijn recept voor chocoladefudge gemaakt van Nigella (zie eerste post voor het recept). En voor het eerst met karamel gewerkt. Van een blikje gecondenseerde melk.

De eerste laag bestreken met chocoladefudge en de tweede laag met karamel en vervolgens de rest van de chocoladetaart bestreken met de resterende fudge om een dichte laag te creëren en te zorgen dat de karamel niet verder uitloopt.

Dit goed een nachtje laten opstijven in de koelkast en de volgende ochtend de taart bekleed met bruine fondant.

Vervolgens heb ik met een sjabloon op de zijkanten de patronen geschilderd met eetbare goudverf. Ik had al eerder met goudpoeder gewerkt wat je aan moet maken met alcohol. Nadeel hiervan is dat zodra de alcohol vervlogen is, je eerst natte goudverf weer reduceert tot poeder en dus verstuift, wat niet mooi word. Wel een tip. Als je geen groot sjabloon hebt, zorg dat je genoeg tijd hebt om de goudverf tussendoor te laten drogen.

DSC_0017

Aangezien ik ook geen extra paar handen tot beschikking had voor het vasthouden van mijn sjabloon heb ik knopspelden gebruikt om het sjabloon vast te pinnen in de taart zodat ik kon schilderen.

Voor de letters aan de bovenkant heb ik donkergele fondant gebruikt en deze uitgestoken met letterstekers. Normaal als je fondant later nog gaat schilderen zou je normaliter witte fondant of marsepein gebruiken, maar zeker omdat de letters niet al te groot zijn en je met een kwast niet in elk hoekje kan komen vind ik het makkelijker om een kleur te gebruiken die dicht bij de verfkleur ligt. Mocht je dan per ongeluk iets overslaan dan valt dit niet zo op.

De letters heb ik vastgezet met poedersuiker vermengd met water, ik had geen eiwit meer en dit werkt ook prima en is kleurloos. Vervolgens de letters geverfd en ook op de taart weer met een ander sjabloon een patroon gemaakt.

Nu heb ik de taart niet zelf aangesneden vandaar dat deze een beetje korrelig is, maar zo ziet het er dan van binnen uit:

DSC_0021

Liefs Mendy.

Leave a Reply

