Eerste baksel, verjaardagstaart 2012.

Hoi iedereen en welkom bij mijn baksel blog. (hihi, ik houd van het woord baksel). Het zat al een tijdje in mijn hoofd om een baksel blog te gaan bijhouden. Ook omdat ik erg leuk commentaar krijg op de dingen die ik bak (aka baksels). Vooralsnog zal het voornamelijk gaan om foto’s en uitleg wat ik heb gemaakt, maar mochten mensen interesse hebben dan kan ik op een later tijdstip ook recepten toe gaan voegen. Laten we maar gewoon gaan beginnen met het eerste baksel. Mijn verjaardagstaart van vorig jaar!

DSC_0366 - kopie

Hoewel ik de laatste tijd steeds meer mijn eigen beslag maak voor taarten en cupcakes, grijp ik nog steeds naar van die kant-en-klaar pakken. In dit geval ging het om een Amerikaans pak wat ik heb gekregen van de Amerikaanse verloofde van een van mijn beste vriendinnen.

Het gaat hier om de Duncan Hines Dark Chocolate Fudge cakebeslag. (ook verkrijgbaar online of bij de Jumbo). Ik heb het beslag verdeeld over 3 taartvormen van 20 cm doorsnede en gebakken volgens de verpakking. Nu krijg je bij deze verpakkingen alleen het beslag en dus niet de fudge of vulling.

product-box-classic-dark-chocolate-fudge-cake-mix

Voor de vulling en het volledig bestrijken van de taart heb ik het recept van Nigella gebruikt zoals te vinden op internet. Omdat dit superzoet is en erg goed uithard. Ik zal het recept voor jullie vertalen en hieronder plaatsen:

  • 175 gram pure chocolade (70% cacao of meer)
  • 250 gram zachte ongezouten roomboter.
  • 275 gram gezeefde poedersuiker
  • 1 eetlepel vanille essence

Smelt de chocolade in de magnetron of au-bain-marie (indien je de magnetron gebruikt, pas alsjeblieft op dat er geen zilverpapier aan de chocolade blijft hangen, resultaat is dan vlam in de magnetron en ontploft schaaltje met chocolade door de gehele keuken, geloof me, ik spreek uit ervaring.)

Klop de boter los en romig in een keukenmachine. Voeg de gezeefde poedersuiker toe en klop dit samen met de boter tot een egaal mengel. (het zeven van de poedersuiker is echt nodig, anders krijg je klonten in je fudge.) Voeg hierna de gesmolten chocolade en vanille toe en mix opnieuw tot een egaal beslag. Voila, chocolade fudge!

Van de drie afgekoelde taarten heb ik de toppen afgesneden zodat ze allemaal recht zijn. De tussenlagen besmeerd met de fudge en vervolgens de gehele taart, bovenkant en zijkanten besmeerd met chocoladefudge. Dit mag best dik, je hebt toch genoeg. Wat je dan het beste kan doen is dit een nachtje in de koelkast zetten alvorens met marsepein of fondant te werken.

Dus de volgende dag is je taart loeizwaar en goed uitgehard en niet meer vochtig aan de buitenkant. Voor de bruine laag heb ik bruine chocolade fondant gebruikt. Kant-en-klaar gekleurd, zo’n pakje van 250 gram. Je kunt je fondant of marsepein ook zelf kleuren maar ik vind het zo’n troep geven. Marsepein is lekkerder op een taart, maar fondant is wat steviger en vind ik zelf prettiger werken.

Dus de fondant heb ik gekneed en uitgerold en over de taart geplaatst. De taart is verder versierd met verschillende kleuren sterren, gestoken uit fondant en vastgeplakt met opgeklopt eiwit vermengd met poedersuiker (Royal icing). De strik heb ik gemaakt van bloemenpasta. Dit is heel erg stug en hard en om het goed te bewerken kun je het beste dit mengen met een likje eetbaar vet (vraag hiernaar bij de kook / cupcake winkel) Het voordeel van bloemenpasta is dat dit helemaal uithard en dit uitermate geschikt is voor vormen maken die in een bepaalde stand moeten blijven staan. Ideaal laat je dit ook een nachtje uitharden.

En als je de taart dan aansnijdt is dit het resultaat:

DSC_0367

Liefs, Mendy.

 

Leave a Reply

